چند بار باید موهای خود را بشویید؟

شستن بیش از حد موها می تواند سبوم تولید شده از پوست سر را که برای موهای سالم و درخشان حیاتی است، از بین ببرد. با این حال، شستن موهای خود پس از لمس ناپاک بودن آنها خوب است.

روغن همش بد نیست

موهای چرب یک رپ بد می شوند، اما سبوم تولید شده در پوست سر برای موهای سالم و براق حیاتی است. علیرغم آنچه تبلیغات شامپو شما را به آن باور می کند، شستن موهایتان می تواند عامل اصلی یک روز بد مو باشد. موهایی که کاملاً عاری از این روغن طبیعی هستند، می توانند درشت به نظر برسند و حالت دادن به آنها کدر و دشوار باشد.

آمریکایی ها وسواس زیادی به پاک بودن دارند. برای افراد غیر معمول نیست که موهای خود را با شامپوی قابض به صورت روزانه بشویند. تمام این تمیز کردن می تواند به موهای خشک و آسیب دیده منجر شود. اما به نظر می رسد که فرهنگ، حداقل تا حدی، به سمت دیگری در حال تغییر است. فشار فزاینده ای برای کنار گذاشتن کلی شامپو یا استفاده از پاک کننده های حالت دهنده بدون مواد شوینده وجود دارد. جنبش “بدون پو” مراقبت از موی بدون شامپو را به جریان اصلی تبدیل کرده است. برای مردم رایج تر شده است که شامپو را کنار بگذارند و اجازه دهند روغن های طبیعی با کمک شامپوهای جایگزین یا آب معمولی متعادل شوند.

آنها ممکن است درگیر چیزی باشند. اکثر مردم نیازی به شستن موهای خود به صورت روزانه یا حتی یک روز در میان ندارند. اینکه هر چند وقت یکبار باید موهای خود را بشویید به عوامل زیادی بستگی دارد. به گفته الیزابت هیوز، متخصص پوست یکپارچه ساکن سیاتل، پاسخ اساسی این است که باید آن را زمانی بشویید که روغنی شد و در لمس نجس شد.

چه چیزی بر تعداد دفعات شستن موهایتان تأثیر می گذارد؟

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند نیاز شما به شستن موهایتان را افزایش دهد.

1. روغن

روغن بزرگترین مقصر پشت موهای «کثیف» است. می تواند موها را شل و ضخیم کند. میزان تولید روغن به سن، ژنتیک، جنس و محیط بستگی دارد. کودکان و بزرگسالان بزرگتر به اندازه نوجوانان یا بزرگسالان 20 تا 30 ساله سبوم تولید نمی کنند. در حالی که ممکن است زمانی با پوست سر چرب دست و پنجه نرم کرده باشید، با افزایش سن، پوست سرتان به تدریج خشک‌تر می‌شود.

برخی از افراد با موهای واقعا شکننده هستند که با شستن به راحتی آسیب می بینند. این افراد ممکن است بخواهند موهای خود را یک هفته در میان بشویند.» هیوز می گوید. طیف وسیعی از دفعات نیاز به شستن موهای خود وجود دارد.

برخی از افراد به اندازه کافی روغن تولید می کنند که نیاز به شستشوی روزانه موهای خود دارند، اما به گفته هیوز اکثریت آنها نیستند. اکثر مردم فقط هر چند روز یکبار روغن کافی برای شستشو تولید می کنند.

  1. نوع مو

موهای صاف و نازک باید بیشتر از موهای مجعد یا موج دار شسته شوند. موهای صاف به راحتی توسط سبوم پوشانده می شوند، به این معنی که خیلی سریعتر چرب به نظر می رسند. موهای ضخیم، موج دار یا مجعد معمولاً خشک می شوند زیرا روغن به راحتی رشته ها را نمی پوشاند. سبوم بخش مهمی از فرهای زیبا و مشخص است، زیرا موهای مجعد برای نرم ماندن و جلوگیری از وز شدن به رطوبت بیشتری نیاز دارند.

موهای آفریقایی-آمریکایی کمترین نیاز به شستن دارند. شستشوی بیش از حد، به ویژه با شامپوهای خشن، می‌تواند به موها آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود، به‌ویژه زمانی که با درمان‌های شیمیایی یا مدل‌های مو مانند بافته‌های تنگ که ریشه‌ها را می‌کشند، ترکیب شود. طبق گفته آکادمی درماتولوژی آمریکا، افرادی که دارای موهای سفت یا فر هستند، نباید موهای خود را بیش از یک بار در هفته یا هر هفته در میان بشویید.

  1. عرق کردن

هیچ کس تعجب نمی کند که یک تمرین عرق کرده می تواند انجام شما را به هم بریزد. میزان عرق کردن، عامل مهمی در تعداد دفعات شستن یا حداقل آبکشی موهایتان است. عرق می تواند سبوم را پخش کند و موهای شما را کثیف و کثیف کند. همچنین می تواند باعث شود موهای شما بوی کمتری نسبت به تازگی داشته باشد. هیوز توصیه می‌کند بعد از تمرینات عرق‌ریز و هر زمان که کلاه یا کلاه ایمنی به مدت طولانی استفاده می‌کنید، شامپو بزنید.

4. کثیفی یا گرده های فیزیکی

باغبانی، نظافت و سایر کارهای کثیف ممکن است دلیلی برای شستشو باشد. کثیفی، گرد و غبار و گرده همه می توانند روی مو گیر کنند. اینها نه تنها موهای شما را کدر نشان می دهند، بلکه می توانند آلرژی شما را نیز تشدید کنند.

  1. محصولات یک ظاهر طراحی شده

محصولات حالت دهنده می توانند روی موها و پوست سر شما جمع شوند و منجر به تحریک و آسیب شوند. استفاده مکرر یا زیاد از محصول ممکن است به این معنی باشد که شما باید موهای خود را بیشتر از زمانی که کرم ها و اسپری ها را حذف می کنید، بشویید.

آیا بیش از حد موهای خود را می شویید؟

شامپو برای تمیز کردن پوست سر و از بین بردن چربی اضافی طراحی شده است. اما اگر بیش از حد از آن استفاده کنید یا اگر آن را تا امتداد موهای خود کار کنید، شامپو می تواند به موهای شما آسیب برساند. شامپو روغن های مهمی که پوست سر تولید می کند را از بین می برد و می تواند مو و پوست سر را بیش از حد خشک کند. برای جلوگیری از این امر، فقط ریشه موهای خود را شامپو کنید. هنگامی که شامپو را از ریشه خود بشویید انتهای آن تمیز می شود.

شوره سر و شامپو

شوره سر شما ممکن است واقعا باشدنشانه شستشوی بیش از حد خشکی مو، خارش و پوسته پوسته شدن مداوم یا شوره سر همگی از علائم خشکی بیش از حد پوست سر هستند. اما این بدان معنا نیست که همه ما باید شستن موهای خود را برای همیشه کنار بگذاریم.

شامپو زدن به دفعات کمتر یک ترجیح شخصی است. برخی از افراد ممکن است هنگام شستشوی کمتر دچار خارش شوند. اما در بیشتر موارد، شامپو زدن کمتر فقط ظاهر و احساس مو را تغییر می دهد. در موارد شدید، ممکن است منافذ مسدود شده یا شوره سر داشته باشید. برخی از افراد از حذف کامل شامپوهای سنتی مبتنی بر شوینده یا استفاده نادر از آن سود می برند.

شامپوهای جایگزین

شامپو خشک

برخلاف نامش، پودر یا اسپری پاک کننده در واقع موهای شما را تمیز نمی کند. در عوض، مقداری از روغن را جذب می کند و از جمع شدن موهای شما جلوگیری می کند. اما شامپوی خشک قطعا جای خود را دارد. هیوز آن را برای افرادی توصیه می کند که از نظر فیزیکی نمی توانند موهای خود را بشویید یا می خواهند زمان بین شستشو را افزایش دهند.

شستشوی مشترک

شستن با نرم کننده یا “نرم کننده های پاک کننده” در حال افزایش است. شرکت هایی مانند L’Oreal و Pantene محصولاتی تولید کرده اند که برای شستن و حالت دادن به موها بدون مواد شوینده سنتی طراحی شده اند. به گفته هیوز، شستن تنها با نرم کننده برای موهای مجعد، موج دار یا خشک بسیار مفید است. به سادگی پوست سر خود را مانند شامپو بشویید. پس از اتمام شستشو، آن را شانه کنید و بگذارید چند دقیقه بماند و سپس مانند معمولی آن را بشویید.

اگر فقط با نرم کننده می شویید، حتما از هرگونه محصولات مراقبت از مو، از جمله نرم کننده، با سیلیکون خودداری کنید. سیلیکون می تواند به موهای شما احساس نرمی و لطافت بدهد، اما همچنین می تواند روی موها جمع شود و آنها را شل و چرب کند. حذف شامپو به این معنی است که هیچ یک از تجمعات سیلیکونی را از بین نخواهید برد. موادی که به مخروط ختم می شوند مانند سیکلومتیکون، دایمتیکون و آمودیمتیکون همگی سیلیکون هستند.

فقط آب

علاقه مندان به شستشوی فقط با آب، قفل های زیبا و فرهای پر زرق و برق را به نمایش می گذارند، اما تحقیقاتی در مورد مزایا یا معایب استفاده از آب صورت نگرفته است.

بهترین روش (های) تمیز کردن برای شما

هیچ رویکرد یکسانی برای مراقبت از مو وجود ندارد. تعداد دفعات شستن موهای خود – و با چه چیزی – بستگی زیادی به بدن، سبک زندگی و ترجیحات شما دارد. هر چه کثیف‌تر شوید و روغن بیشتری تولید کنید، باید موهایتان را بیشتر بشویید.

اگر فکر می کنید موهایتان را بیش از حد می شویید، سعی کنید یک بار در هفته موهایتان را بشویید یا زمان بین شستشو را یک روز افزایش دهید. هر هفته آن را کاهش دهید تا زمانی که حالت مو و پوست سر خود را دوست داشته باشید.

شامپوهای جایگزین یا شستشو با نرم‌کننده نیز گزینه‌های عالی هستند، اما برای بسیاری دوره تنظیم می‌تواند دلهره‌آور باشد. لازم نیست شامپوی مورد علاقه خود را دور بریزید. اگر می خواهید شامپوهای مبتنی بر شوینده را کاهش دهید، سعی کنید هر هفته یک روش تمیزکننده دیگر را برای یکی از شستشوهای خود اضافه کنید.

هیوز توصیه می کند که حداقل یک ماه قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا این کار می کند یا خیر، هر گونه تغییری در شستشوی مو انجام دهید. این به موها و پوست سر شما زمان می‌دهد تا خود را تنظیم کنند.

نتیجه گیری

مگر اینکه از محصولات حالت دهنده استفاده کنید، شامپو شما فقط برای تمیز کردن پوست سر شما است. انتهای موهای خود را با آن نشویید. انتهای موهای شما قدیمی ترین و شکننده ترین قسمت ها هستند و به مراقبت خاصی مانند رطوبت اضافی نیاز دارند.

بر اساس گزارشی از جانز هاپکینز، نرم کننده یکی از مهم ترین گام ها برای داشتن موهای سالم است. در حالی که همه می توانند از نرم کننده بهره ببرند، افرادی که موهای خشک دارند باید هر بار که موهای خود را می شویند از نرم کننده استفاده کنند. هنگام استفاده از نرم کننده به انتهای موهای خود توجه ویژه ای داشته باشید. علیرغم آنچه که اکثر مردم فکر می کنند، استفاده از نرم کننده روی پوست سر در صورت داشتن پوست سر خشک یا موهای مجعد نیز می تواند مفید باشد. مهم نیست چه چیزی، فقط شما می توانید تعادل مناسبی از تمیزی و رطوبت را برای موهای خود پیدا کنید.

یک پیغام بگذارید